Ali najjednostavnije rečeno knjigovodstvo za poduzetnika prikuplja i obrađuju kojekakve podatke, na osnovu čega onda ustrojava i ažurno vodi različite poslovne evidencije, definirane međunarodnim računovodstvenim standardima, a koje su kao takve našim zakonima propisane kao obavezne. A i sami odgovor na pitanje (što bi sve trebalo raditi da se zadovolji zakon a i poduzetnik) sadrži ne mali dio stručnog znanja na kojega treba znati odgovoriti, odnosno primijeniti ga na određenog klijenta.
A ono što neupućeni poduzetnici najčešće (ili jedino) vide kao rezultat rada knjigovodstva su:
Međutim u pozadini je još puno toga što se radi u knjigovodstvu kad vi i ne mislite na njega. Ako vas ipak zanima svaki detalja posla kojega knjigovodstvo obavlja za vas onda je najbolje da krenete samostalno voditi poslovanje vlastite tvrtke i bit će te upoznati sa svakim detaljem knjigovodstvenog posla, nakon čega više nećete postavljati slična pitanja, nego će te vjerojatno više cijeniti stručna znanja, rad, trud i zalaganje knjigovodstva kao struke.
Prije sklapanja ugovora sa knjigovodstvenim servisom bitno je što detaljnije konzultirati o modelu poslovne suradnje, jasno iskazati obostrana očekivanja, razjasniti eventualne stereotipne zablude i predrasude, kako bi se na samom početku suradnje postigao što temeljitiji dogovor i sklopio Ugovor o knjigovodstvenim uslugama na obostranu korist. Dobar dogovor na početku suradnje je obično garancija ugodne i uspješne poslovne suradnje u budućnosti. Kao što i inače vrijedi za poslovnu suradnju u poduzetništvu, vrijedi i za suradnju sa prvim poslovnim partnerom, odnosno knjigovodstvenim servisom: Bolje se ne dogovoriti nego započeti lošu poslovnu suradnju.
Kao poduzetnik morate ustrojiti i voditi različite poslovne knjige i evidencije. Neke od njih ste po zakonu dužni ustrojiti i voditi vi kao poduzetnik „na mjestu nastanka poslovnog događaja“, dok samo neke od evidencija ustupate na vođenje knjigovodstvu. Stoga je dobro na samom početku razlučiti što spada u čiju nadležnost i odgovornost.
Dokumenti koji se „izvorno“ pojavljuju i kruže u elektroničkom izdanju (PDF, DOC, XLS, HTML) kao što su izvodi sa poslovnih računa dobiveni od banaka ili neki neovjereni dokumenti dobiveni od javnih institucija, u knjigovodstvu se smatraju autentičnim i pouzdanim samo ako kao takvi potiču iz „pouzdanih izvora“ i ako se od istih izvora neizmijenjeni mogu dobiti u svakom trenutku.
Što se tiče ostalih dokumenata u elektroničkom obliku generiranih iz „drugih nepouzdanih izvora“, kao što su računi , narudžbe, dostavnice, zaključci blagajne itd, a koje vi kao poduzetnik „smatrate vjerodostojnim i bez pečata i potpisa“, za knjigovodstvo su vjerodostojni samo ako „Likvidator“ kojega je ovlastila odgovorna osoba vaše tvrtke, provjerio i prije dostave u knjigovodstvo potvrdio svojim potpisom i pečatom za likvidaciju, kako je i propisano.
Likvidiranje dokumenta ne može napraviti bilo tko (a posebno ne knjigovodstveni servis), nego samo odgovorna osoba, koja pod materijalnom i krivičnom odgovornošću može potvrditi „da se neki poslovni događaj doista i dogodio“ te da je dokument koji prati taj događaj vjerodostojan u svakom detalju.
Zakon je propisao da svaka tvrtka i obrt mora imati „Likvidatora“. Likvidator Odlukom imenuje odgovorna osoba tvrtke/obrta (direktor/vlasnik obrta). Ako tvrtka ima samo jednog zaposlenog, onda je ta osoba obično i likvidator.
Dokumenti koje treba likvidirati su svi dokumenti koji se dostavljaju knjigovodstvu a koji kao takvi svjedoče o poslovnim događajima koji utječu na imovinsko ili financijsko stanje tvrtke.
Osim svima poznatih Ulaznih računa, Putnih naloga, Inventura , dokumenti za likvidaciju su i:
Stoga poštujte rokove koje vam odredi knjigovođa. Ako prekoračite rokove, preuzeli ste i odgovornost za neispunjavanje zakonom propisanih obaveza za predaju izvješća.
Druga suprotna zabluda i pogrešno očekivanje kod mnogih poduzetnika je da su zaposlenici knjigovodstvenog servisa njihovi vlastiti zaposlenici, koji bi mu trebali biti na raspolaganju kad god on to zaželi i koliko god on to puta zaželi, te da su kao takvi u obavezi „brinuti poduzetničke brige“ kao što ih brine svaki savjestan zaposlenik ili pak sam vlasnik poduzeća.
I sve to za unaprijed definirani i „očekivano skromni paušal“!?!
Zaboravlja se da su knjigovodstveni servisi privatni poduzetnici, koji imaju vlastite zaposlenike, vlastitu organizaciju rada, rokove i termine sa desetine drugih klijenata, i da će za svakog klijenta odraditi isključivo unaprijed ugovorene i izvanredno dogovorene poslove, i to samo ako su knjigovodstvu kao takvi interesantni, odnosno isplativi naspram uloženog znanja i utroška radnog vremena.
Ne postoje dakle poslovne obaveze koje poduzetniku redovito ili izvanredno nameće država, banka ili druge institucije o kojima bi „podrazumijevano trebao brinuti knjigovođa“ (a da poduzetnika za njih nije briga). Vaše poduzetničke obaveze nisu naše obaveze ako ih prethodno nismo pismeno ugovorili ili pak na vaš zahtjev naknadno dogovorili. Dakle knjigovodstvo za klijenta ne radi „sve što je netko mislio ili očekivao da radi“, nego samo ono što je dogovoreno.
Također treba napomenuti da mi kao knjigovodstveni servisi, glede naših klijenata, nemamo nikakve obaveze ni prema „javnim službama“ nego smo poslovnim Ugovorom o knjigovodstvenim uslugama, preuzeli neke vaše obaveze prema njima. Ako knjigovodstvo propusti nešto prema javnim službama, one će teretiti vas, a vi onda privatnom tužbom, ili na drugi način možete teretiti knjigovodstvo. Ako pak propustite vlastite obaveze prema javnim institucijama koje niste prepustili knjigovodstvu ugovorom, ponovo će teretiti vas kao poduzetnika. U ovom drugom slučaju najmanje će vam pomoći izbjegavanje odgovornosti prebacivanjem krivnje na knjigovodstvo na način „Knjigovođa nam nije rekao“.
Sve poslovne djelatnosti se u pravilu sastoje od niza poslovnih procesa i aktivnosti koje poduzetnik i njegovi zaposlenici moraju obaviti da bi u konačnici zaposlenici zaradili plaću a poduzetnik eventualno ostvario i dobit. Knjigovodstveni servisi u pravilu na sebe preuzimaju „samo neke standardne procese i aktivnosti“ koji poduzetnik treba odraditi sa određenim rokom dospijeća (obračuni plaća, prijave, odjave itd) ili pak one koji se standardno odnose na zastupanje pred tijelima javne uprave (HZZO, HZMO, FINA, Porezna). Sve navedene obaveze i aktivnosti u pravilu su slične ili čak iste za većinu poduzetnika, bez obzira na njihovu djelatnost, te nema potrebe da knjigovodstvo ima posebna znanja ili vještine o nekoj djelatnosti. Sve ostala znanja i vještine koje je potrebno imati da bi se izvršile aktivnosti i obaveze specifične za pojedinu djelatnost su i onako u nadležnosti poduzetnika i njihovih zaposlenika.
Zahtjevi za izvanrednim uslugama koje se tiču isključivo vaše djelatnosti se ionako posebno dogovaraju a knjigovodstveni servisi najčešće nemaju vremena ni interesa za njih. A ako pak očekujete besplatne poslovne savjete specifične za vašu poslovnu djelatnost, moramo napomenuti da knjigovodstvo ništa ne radi besplatno a i nije najbolje mjesto za edukaciju o svemu što bi ste vi htjeli znati. Dakle ako nemate posebnih zahtjeva prema knjigovodstvenom servisu, ne morate ni brinuti o pitanju iz naslova.
Ali ako vi nemate vremena ili volje da istražite određenu problematiku iz različitih područja, uvijek od nas možete zatražiti da to napravimo za vas. Među nama su diplomirani ekonomisti, pravnici, ovlašteni porezni savjetnici, inženjeri, informatičari i mi lako pronađemo optimalno rješenje za vas, ako se tako dogovorimo. Naravno uz nadoplatu usluga, što nema veze sa cijenom redovitih knjigovodstvenih usluga.
Opširnija savjetovanja, konzultacije ili informativne razgovor na određenu temu, u formi poslovnih sastanaka, kod nas u knjigovodstvu ili pak kod klijenta na terenu, treba unaprijed najaviti i zatražiti, jer za se njih treba rezervirati termin kao i stručnjake, koji se također moraju pripremiti. Opširnija savjetovanja kao takva naplaćuju se po radnom satu stručnjaka koji obavlja savjetovanje.
Knjigovodstvo je dužno prati samo zakonske okvire koji se odnose na aktivnosti i procese koje je preuzelo od vas. Puno je zakonskih promjena i izvan tih okvira koji se mogu odnositi na vas kao i na druge poduzetnike i gdje bi mi stigli kad bi pratili svaku promjenu za svih 1.100 djelatnosti koje postoje u RH. To ne stignu ni suci trgovačkog, prekršajnog, kaznenog, upravnog i ostalih sudova. Zato i postoji toliko specijaliziranih sudova i sudaca, sudskih vještaka i odvjetnika, poreznih i financijskih savjetnika, revizora i drugih specijalista. Svi oni imaju posebna znanja koja kao takva i naplaćuju. Stoga nemojte imati pogrešna očekivanja od knjigovodstvenog servisa ako vam i sam ne nudi posebne usluge.
Naš savjet je da svakako pratite sve zakonske promjene koje se tiču vaših poslovnih aktivnosti, ili bar da pratite stručnu literaturu koja sažeto govori o zakonskim promjenama.
Takvi zahtjevi su na primjer zahtjevi da knjigovodstvo u ime poduzetnika:
Ni jedan od navedenih administrativnih poslova ne spada u redovite usluge koje nude knjigovodstveni servisi nego u izvanredne usluge koje će za vas obaviti knjigovodstveni servis kada i ako nađe vremena za njih. Naime svi navedeni poslovi spadaju u poslove o kojim bi sam poduzetnik ili njegovi zaposlenici trebali brinuti svakodnevno, u realnom vremenu (On-Line poslovi), dok se knjigovodstvu obično prepuštaju poslovi sa rokom izvršenja početak mjeseca, 10 ili 15 u mjesecu, kraj mjeseca, kvartalno, na kraju godine itd. (Off-Line poslovi) na temelju čega knjigovodstvo onda organizira svoj rad, odnosno kalendar obaveza za više poduzetnika slijedno, a ne samo za (vas) kao jedinog poslovnog partnera. Pogrešno je očekivati od knjigovodstva da brine vaše (On-Line) brige, iako će se većina knjigovođa pokušati uključiti u vaše tekuće probleme ako zatražite pomoć makar vam i ne mogli pomoć.
Stoga ukoliko smo prihvatili da za vas obavimo neke od gore navedenih poslova, onda to znači da smo pronašli dovoljno slobodnog vremena i koncentracije da ih obavimo za vas, naravno uz izvanrednu nadoplatu usluga za izvanredne zahtjeve, što ne možete očekivati u redovitoj cijeni knjigovodstvenih usluga.
S druge strane pak, već dugo obmanjivani poduzetnici već su skoro zaboravili da je za „njihove“ zakonom propisane obaveze dužan skrbiti netko kompetentan (pa makar ne bio njihov zaposlenik) pa se zadovoljavaju bilo čijom i bilo kakvom uslugom i jedino što pitaju kad nazovu knjigovodstvo je po prilici:
Koliko koštaju vaše (imaginarne) usluge na mjesečnoj razini i što sve ulazi u njih ?!?
To vam je po prilici kao da pitate auto servis: Ne filozofirajte nego mi recite, pošto vi popravljate auto i što će te mu napravit? (a bez da ste auto dovezli u servis da ga oni pogledaju, ili da bar znate kakav kvar vaše auto uopće ima !?!).
I da se ne obmanjujemo, mi kao i svi knjigovodstveni servisi prodajemo različite administrativne i intelektualne usluge a vi trebate neke od tih usluga „redovito“ a neke „povremeno“ a neke „izvanredno i hitno“. Ovisno od toga što tražite, kod nas će vam sve to biti transparentno obračunato i naplaćeno po našem važećem cjeniku. Nema pogađanja koliko vrijedi naš posao i za razliku od mnogih kod nas ne postoji „fiksna paušalna cijena“ knjigovodstvenih usluga koju će netko unaprijed platiti a onda „klatiti“ kad mu se i koliko prohtije. Istina, i kod nas postoji minimalni fiksni paušal (koji je doista mali) koji plaćate samo zato što imamo troškove i što mislimo na vas i kad vi ne mislite na nas, bez obzira da li vi i kako poslujete, a sve ostalo se obračunava po važećem cjeniku naših usluga, s kojim vas upoznajemo pri dogovaranju poslovne suradnje ili kod eventualnih promjena koje se tiču vas.
Na temelju čega mi točno procjenjujemo efektivni utrošak radnog vremena, i ima li tu praznog hoda, klijentu u konačnici i nije bitno jer ga na kraju zanima samo konačan iznos naših usluga na kraju mjeseca.
A naša procjena utroška radnog vremena služi najviše nama kako bi smo izbjegli neprofitabilne i po nas loše dogovore na samom početku, a onda i nezadovoljstvo ili frustracije u budućoj suradnji. Za klijenta je bitno da uvijek dobije transparentan obračun naših knjigovodstvenih usluga, a o tome jesmo li mu preskupi može odlučiti u svakom trenutku.
Dobro je znati da poduzetnici, osim na kraju poslovne godine, “završni račun” mogu tražiti i svaki mjesec ili kvartal za potrebe uvida u vlastito poslovanje ili pak za potreba javnih institucija, banka (kredita) itd. te zbog toga izrada završnog računa spada u „izvanredne usluge na zahtjev poduzetnika“ koje su kao takve predmet posebnog dogovora i obračuna.
Kao što je ispred navedeno naši klijenti obavezno plaćaju samo minimalni ugovoreni iznos, koji se plaća samo zato što mislimo na vas i kad vi ne mislite na nas, bez obzira da li i kako poslujete, a sve ostalo se obračunava po važećem cjeniku naših usluga, s kojim vas upoznajemo pri dogovaranju poslovne suradnje i kod eventualnih promjena koje se tiču vas.
Zbog toga vaša žurna ili izvanredna situacija nije nužno i naša izvanredna situacija. Posebno se to odnosi na zahtjeve za hitnim i neodgodivim sastancima, bez obzira planirate li ih kod vas ili kod nas. Naravno kad god možemo izići ćemo vam u susret ali molimo da se gore navedeno načelo ne zaboravlja. Ako imate potrebu da se na vaš zahtjev uvijek reagira promptno onda si morate zaposliti djelatnika koji će vam stalno biti na raspolaganju.
Također, većinu poslovnih sastanka održavamo u našem uredu i u našem poslovnom okruženju gdje su nam dostupne sve potrebne evidencije i izvješća, a samo u iznimnim i opravdanim situacijama zakazujemo sastanke na terenu kod klijenata. Poželjno je da sastanci uvijek budi najavljeni unaprijed kako bi se za njih valjano pripremila relevantna dokumentacija.